Mindfulness MBSR

Mindfulness Based Stress Reduction ( MBSR ) ?

Waarom veranderen???
Ik ben nu eenmaal zo ! Hoe vaak hoor je dat niet ?
Een mens loopt in zijn leven altijd builen op en dat is niet te voorkomen. Daarentegen stoot een ezel zich nìet twee maal aan dezelfde steen. Bij mensen komt het echter voor dat men zich vaker aan dezelfde (figuurlijke) steen stoot (een steen des aanstoots dus). In moeilijke situaties reageren wij mensen toch tot op zekere hoogte automatisch.  Dat komt door oud leed of vooroordelen of een niet te duiden boosheid en dat is vaak niet helpend.

Het doel van MBSR  (Mindfulness Based Stress Reduction) is, zoals de afkorting doet vermoeden om door middel van o.a. meditatie ons eigen gedrag en emoties tegen het licht te houden en op moeilijke momenten een rust in te bouwen zodat we de regie houden over ons eigen gedrag. In veel gevallen kunnen we dan voorkomen dat we dezelfde builen vallen als in het verleden en zullen conflicten niet escaleren. Dat scheelt weer excuses en goedmaken en uiteraard veel stress..

Mindfulness stelt ons in staat ons meer in te leven in de situaties en de interactie met anderen. Problemen ontstaan wanneer we ons aangevallen voelen. In de praktijk wordt dan onze ego aangevallen. Het heeft dus zin om daarbij stil te staan. Want wat is dat nu eigenlijk ego ?

Moeilijke situaties worden in een ander licht gezien omdat een open milde houding wordt aangeleerd. Het haalt de harde randjes van het leven af en leert je de kleine dingen waar het in het leven ècht om gaat meer te waarderen. Want wie het kleine niet eert, is het leven verleerd.
Gouden bergen zo lijkt het. Zo simpel is het natuurlijk niet. Het vraagt net zo goed als andere vaardigheden training en bewustwording.

Mindfulness is geen doel op zich. Het doel is om een meer open en milde houding ten opzicht van het leven te krijgen en zo het leven rijker, aangenamer en minder stressvol te maken. Mindfulness wordt aandachtstraining genoemd. Het gaat hier om aandacht voor het eigen lichaam en wat bepaalde situaties en emoties met jou doen op een bepaald moment. Reageren wordt vaak gezien als noodzakelijk. Je wordt er van bewust dat handelen een keuze is en dat problemen met het juiste geduld vaak zichzelf oplossen.

Oorsprong
Mindfulnessachtige filosofieën bestaan al lang.  Mindfulness bevat elementen die verwant zijn met het Boeddhisme. Ook hier is meditatie een belangrijk onderdeel. Je hoeft echter geen boeddhist te zijn of te worden om met Mindfulness aan de slag te gaan en er de voordelen van te ervaren.

In 1979 introduceerde de westerse wetenschapper Jon Kabat- Zinn ( universiteit van Massachusetts, VS ) een 8-weekse Mindfulness-trainingsprogramma in de gezondheidszorg. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het beoefenen van Mindfulness helpt bij het bestrijden van stress, pijn, vermoeidheid, angst en een bijdrage levert aan het verhogen van de kwaliteit van leven en welbevinden. Ook is de methode effectief gebleken bij het voorkomen van terugval na depressie. Sindsdien is Mindfulness een vaardigheid die vele mensen in het dagelijks leven in staat stelt een rijker en vervullender leven te leiden.

Mindfulness en Tinnitus klachten
Tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, is het waarnemen van een geluid zonder dat er een geluidsbron in de omgeving aanwezig is. Tinnitus wordt door velen als zeer hinderlijk ervaren en kan gepaard gaan met gevoelens van angst en neerslachtigheid en daardoor concentratie- en  aandachtsproblemen veroorzaken. Het voortdurend horen van hinderlijk geluid bemoeilijkt zowel lichamelijke als geestelijke ontspanning. In combinatie met een eventueel verstoord slaapritme kan oververmoeidheid een rol gaan spelen en geraakt men als het ware in een negatieve spiraal.  Mindfulness kan helpen om een grote tolerantie te krijgen tegen deze klacht en er dus beter mee om te gaan.

Hoe gaat een training in zijn werk ?
Mindfulness training of aandachttraining bestaat uit acht aaneengesloten bijeenkomsten van 2,5 uur. Tijdens deze  8 bijeenkomsten wordt geoefend om anders met stressvolle situaties  om te gaan. We streven daarbij om het stressniveau te verlagen met behulp van ademhalings-, bewegings-, en aandachtsoefeningen. Tijdens deze trainingen worden vaste  overtuigingen ter discussie gesteld.

Deze patronen liggen ten grondslag aan jouw gedrag. Andere gedragspatronen geven jou de mogelijkheid om anders met stress en tinnitus om te gaan en de regie te nemen in moeilijke situaties. Realiseer je wel dat de training jouw tinnitus niet doet verdwijnen maar eerder doet verminderen. Je leert een vaardigheid hoe je bewust en met aandacht met jouw klachten om kan gaan. Maar dat gaat niet van zelf! Anders omgaan met klachten is niet gemakkelijk en vraagt moed. Dat kost tijd en aandacht, zeker als het gaat om met moeilijke zaken zoals tinnitus om te gaan. We raden je daarom aan dat je drie kwartier tot één uur per dag oefent.

Oefenen betekent iedere dag een langer moment voor je zelf nemen. Een moment waarin je oefent om mindfull te zijn. Ter ondersteuning krijg je een werkboek en diverse MP-3 bestanden mee naar huis. Hierin wordt het huiswerk uitgelegd en de behandelde stof nader uitgewerkt en verrijkt.

Verder zijn er ook oefeningen die je kunt toepassen in jouw dagelijks leven. Op deze manier kun je mindfulness direct in- en toepassen in jouw dagelijks leven. Tijdens de bijeenkomsten behandelen we het huiswerk en de zaken die je daarin bent tegengekomen. Persoonlijke ervaringen worden uitgewisseld met andere deelnemers. De nadruk ligt daarbij op oefenen; het is immers geen praatgroep.
Na deze bijeenkomsten wordt ook nog een terugkommiddag georganiseerd om ervaringen uit te wisselen en om te weten hoe het dan met je gaat.