lessen Taichi & Qigong

De lessen zijn als volgt opgebouwd:

  1. Warming up.
    Deze bestaat uit eenvoudige oefeningen die de spieren en gewrichten losmaken en het lichaamsbewustzijn verhogen. De oefeningen moeten zeer aandachtig worden uitgevoerd. Deze aandacht is nodig om de oefeningen met de juiste intentie uit te kunnen voeren. Tai Chi is meditatief bewegen.
  2. Korte stiltepauze.
    Deze heeft tot doel om te voelen wat de bewegingen met het lichaam doen en om de aandacht sterker te maken. Niet het niveau, maar de intentie waarmee Tai Chi en Qigong worden bedreven is belangrijk.
  3. Tai Chi en Qigong.
    Bij het beoefenen van dit onderdeel is het belangrijk dat dat heel gestructureerd gebeurt. Qigong oefeningen hebben tot doel om de innerlijke energiestromen in het lichaam te verbeteren. Tai Chi vraagt veel aandacht van de geest (aandacht en concentratie). In eerste instantie wordt veel aandacht gegeven aan Qigong omdat het onthouden van de volgorde van de oefeningen in een vorm een extra moeilijkheid is die de aandacht van de bewegingen afleidt. Zo ziet u dat ook hier een mooie balans aanwezig is.
  4. Afsluiting.
    Deze bestaat uit oefeningen die tot doel hebben om de meditatie af te sluiten en weer terug te komen in het hier en nu. Deze oefeningen zijn erop gericht om deze overgang zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Daarna kunnen de opgedane ervaringen met elkaar gedeeld worden. De aandacht die je aan de bewegingen en dus aan jezelf besteed hebt, zal er voor zorgen dat je ook aandachtiger in het leven komt te staan.